Skip to content
DSC_4811 copy_LinkedInindlæg
onsdag, 23 november 20222 min read

BOS Power firedoblet omsetningen

Den grønne omstillingen stiller helt andre krav til motorleverandørene enn for bare få år siden, da det først og fremst handlet om å ha den beste motoren på lager.

For to år siden ble den danske motorforhandleren Holm Technoscan en del av det nordiske konsernet Bertel O. Steen Power Solutions (BOS Power).

Den gang hadde det Glostrup-baserte selskapet rundt 20 ansatte, og de drev hovedsakelig med salg og service av mtu-motorer til den maritime sektoren.

Men dette er ikke lenger tilfelle.

Selskapet er selvfølgelig fortsatt i stand til å levere mtu-motorer, men det er ikke lenger primært fokusert på salg og service av dieseldrevne motorer.

Komplekse løsninger

I dag fokuserer BOS Power i mye større grad på komplekse energiløsninger til kunder innen et bredt spekter av bransjer både til vanns og til lands, og gjennom oppkjøp og organisk vekst har BOS Power firedoblet omsetningen fra ca. 200 millioner kroner på få år til ca. 800 millioner kroner.

- Vi har vært gjennom en veldig stor transformasjon av selskapet, og det gjelder også avdelingen vår i Danmark. Å være mtu-leverandør er litt som å ha en iskrembod. Her vet alle hva de skal kjøpe, og det handler bare om å ha den beste iskremen - mer avansert blir det ikke. Som systemleverandør er det mer komplisert. Her handler det om å designe prosjektene, og man er ofte involvert i dem over lang tid, sier Eirik Nesse, direktør for forretningsutvikling i BOS Power.

- Noe av det vi har lykkes med, er at vi har gått fra å være en tradisjonell motorleverandør til å bli en systemleverandør med den kompetansen som trengs for å rådgi kundene i prosessen, sier han.

Utviklingen hos BOS Power er i stor grad drevet av det grønne skiftet.

Selskapet leverer blant annet nødstrømsanlegg til store virksomheter som datasentre, sykehus og kjøpesentre.

Maritim sektor

Innenfor maritim sektor er det i stor grad fokus på å finne alternative løsninger til drivstoffmotorer.

Eirik Nesse påpeker i den forbindelse at det er stor forskjell på hvor enkelt det er å bygge om fartøyer, avhengig av hva de brukes til.

Fiske er en av de næringene der det er langt fra enkelt.

- Det er en stor utfordring å finne gode løsninger innen fiskeri, men på kort sikt ser jeg mange fordeler med hybridløsninger, der man supplerer den tradisjonelle dieselmotoren med elektrisitet. På lengre sikt tror jeg vi vil se en overgang til alternative drivstoff som metanol, sier Eirik Nesse.

- Men det er ingen tvil om at de tilgjengelige alternative løsningene er dyrere enn de som brukes i dag. Derfor er det ingen tvil om at tradisjonelle dieselmotorer vil være en del av løsningen i mange år fremover, sier han.

Ingen enkle løsninger i fiskeindustrien

Selv om det ikke finnes noen enkle løsninger i fiskeindustrien, er det neppe tvil om at også den vil konvertere til grønnere løsninger i løpet av de kommende årene.

- Fiskerinæringen er den delen av maritim sektor der det har skjedd minst endringer. Dette gjelder både i Norge og Danmark. Det vil nok også kreve politisk etterspørsel og økonomisk støtte for at det skal skje store endringer, sier Eirik Nesse.

- Når vi har sett en stor overgang fra bensin- og dieselbiler til elbiler i Norge, henger det i stor grad sammen med at myndighetene har gitt noen store økonomiske insentiver til det. Jeg antar at du vil se det samme i fiske, sier han.

RELATERTE INNLEGG