BOS Power har blitt tildelt kontrakten for levering av et elektrisk/hybrid fremdriftssystem til et nytt havbruksfartøy til sluttkunden, den norske marineentreprenøren AQS.
AQS fokuserer på nullutslippsløsninger
Bærekraft samt helse og sikkerhet for de ansatte om bord er nøkkelfaktorer i utviklingen av fartøyet:
- Innovasjon og grønne løsninger er viktige fokusområder for oss, ettersom vi har som mål å bidra vesentlig til å redusere utslippene. I dag har vi fire båter med hybridløsninger under bygging og flere planer for nullutslippsløsninger i fremtiden, sier Kristian Hjertvik, Head of Market and Technology i AQS.
En lovende utvikling mot hybride og elektriske fremdriftssystemer
Eirik Nesse, Director Marine Propulsion i BOS Power Solutions, er fornøyd med å ha vunnet kontrakten:
- Denne kontrakten er strategisk viktig for oss som den første leveransen av et elektrisk/hybridsystem til havbrukssegmentet, og er det første av forhåpentligvis flere prosjekter med Skagen Ship Consulting.
- Havbrukssegmentet er stort i Norge med rundt 40 nybygg per år. Segmentet har en lovende utvikling mot hybride og elektriske fremdriftssystemer, og vi tror dette vil være et viktig marked for våre hybrid/elektriske fremdriftssystemer i fremtiden. Vi er stolte over at AQS valgte oss som leverandør av det elektriske/hybride fremdriftssystemet, sier Eirik Nesse.
Fartøyet skal etter planen leveres fra verftet neste sommer.
Omfanget av leveransen
- Dobbelsidig likestrømsnett (tavler), med drivverk for fremdriftsmotorer, pumper og sidepropeller, samt generatorsett.
- 2 x 374 kW elektriske maskiner for fremdrifts thrustere. Dobbelt batterisystem på totalt 1156 kWh fra Lithium Systems.
- Landstrømtilkobling (400 VAC og 230 VAC) for lading
- uGrid-omformere og trafo for hotellets lasttavler.
- BOS Power MOVEe redundant kraft- og energikontrollsystem (PEMS) inkludert broskjermer og lokale skjermer i maskinrommet.
- Manøversystem (fremdriftskontroll)