Skip to content
The-green-transition-is-blue
fredag, 5 juni 20202 min read

Den grønne overgangen er blå

Hvordan kan havbruksnæringen bli ledende i det grønne skiftet?

Havbruksnæringen står overfor store utfordringer i årene som kommer. Veien mot et mer bærekraftig havbruk beskrives som et blått taktskifte

Eirik Nesse BW "Det meldes om to fremtidstrender: landbaserte oppdrettsanlegg og havbaserte oppdrettsanlegg. Målet er å gjøre oppdrettsnæringen mer miljøvennlig og øke produksjonen på anleggene, forklarer Eirik Nesse, direktør for forretningsutvikling i Bertel O. Steen Power Solutions AS (BOS Power).

"Det grønne skiftet er også et blått skifte. BOS Power er allerede i førersetet når det gjelder å hjelpe den maritime sektoren med å oppnå en grønnere og mer miljøvennlig drift både offshore og på land, sier han.

Dypt til havs

Såkalte dyphavsanlegg vil kreve større og mer robuste anlegg sammenlignet med dagens oppdrettsanlegg. Større anlegg vil produsere mer fisk og være mer lønnsomme. Men dyphavsanlegg krever også mer energi, og landbasert kraft er ikke et alternativ.

Ifølge Nesse betyr dette at hybrid- og nullutslippsløsninger vil være nødvendige for å redusere klimafotavtrykket. Han trekker frem infrastrukturen som er på plass for slike anlegg:

"Vi har lang erfaring med og kompetanse på marine energiløsninger, både for havgående fartøy og andre installasjoner. Når det gjelder havbruk, gir elektrifisering av arbeids- og støttefartøy store miljøgevinster, sier han, og legger til

"I tillegg kan vi bruke batteripakker sammen med dieselgeneratorene om bord på fôringsflåtene for å redusere forbruket av fossilt drivstoff. På denne måten reduseres klimafotavtrykket betydelig. Fiskeflåten kan da også ta i bruk våre hybride og elektriske fremdriftsløsninger som en måte å redusere klimaavtrykket sitt på."

Konkurransefortrinn

Tiden da det blir et krav om at hele den maritime sektoren skal operere med nullutslipp, kommer stadig nærmere. Strengere miljøkrav blir vedtatt med stadig kortere tidshorisont.

"Norge er bundet av internasjonale forpliktelser, og havbruksnæringen vil ha store økonomiske fordeler av å innføre klimatiltak. Vi ser allerede at forbrukerne er opptatt av bærekraft. Et lavt klimafotavtrykk vil helt klart bli et konkurransefortrinn for hele sjømatnæringen, fortsetter Nesse.

BOS Power skreddersyr løsninger til hele den maritime sektoren. I tillegg til å levere effektive energiløsninger, tilbyr selskapet også support gjennom hele driftsperioden.

"Vi har en stor og kompetent serviceenhet på plass for kundene våre som betjener hele Norden, noe som også oppdrettsnæringen vil nyte godt av.

Innovasjon og utvikling

BOS Power, som har hovedkontor i Bergen, satser sterkt på utvikling og innovasjon.

"Kort fortalt har vi tradisjonelt fokusert på fremdrift av dieselbåter.

Men nå går vi mer og mer over til hybride fremdriftssystemer og nullutslippsløsninger, sier Nesse, og fortsetter:

"Hybridløsninger der batteridrift tar over i perioder, er spesielt etterspurt for å redusere klimagassutslippene.

BOS Power har høy kompetanse på utvikling og leveranse av hybrid- og nullutslippsløsninger, og har en egen avdeling og lab i Molde dedikert til utvikling og innovasjon. Selskapet tar ansvar for komplette systemleveranser, designer kraft- og kontrollsystemer og leverer integrerte løsninger som er ferdig testet og sertifisert for fartøy og andre installasjoner.

I tillegg til å utvikle hybrid- og nullutslippsløsninger er BOS Power nordisk distributør for de velkjente mtu-motorene .

Nullutslippsferge i komposittmaterialer

BOS Power deltok nylig i utviklingen av verdens første helelektriske komposittferge.

"Vi leverte det elektriske fremdriftssystemet til Barmen-fergen. Prosjektet var et samarbeid med det innovative miljøet rundt FoU-selskapet Easy Form og skipsbyggeriet Måløy Verft i Sogn og Fjordane."

BOS Power gjentar suksessen med sine samarbeidspartnere på Måløy i år. Den helelektriske passasjerbåten "Ole Bull" nærmer seg ferdigstillelse. Den skal frakte passasjerer frem og tilbake til komponisten Ole Bulls hjem på Lysøen i Os.

"Vi leverer også egenutviklede løsninger til dette prosjektet, blant annet batteripakker, ladesystem, elmotor, fordelingstavler og et energistyringssystem til båten, avslutter Nesse.

RELATERTE INNLEGG