Skip to content
Reppowering med miljøvennlige fremdriftsmotorer
torsdag, 11 oktober 20183 min read

Grønnere fremdrift for Norled

Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) slutter seg til Norleds satsing på å installere nye, miljøvennlige motorer på deres eldre hurtigbåter.

Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) er med i Norleds arbeid med å installere nye, miljøvennlige motorer på deres eldre hurtigbåter.

Tekniske nyvinninger og innovative løsninger er et absolutt must for å kunne oppfylle fremtidens miljøkrav til hurtigbåtflåten.

"Det vil ta mange år før fossilt drivstoff forsvinner helt fra markedet, men det finnes effektive miljøtiltak man kan gjøre allerede i dag, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef for ekspressbåter i Norled.

Norled vil ha klare miljøfordeler av både hybride fremdriftsløsninger og oppgraderinger av eldre hurtigbåter.

"Klimakravene blir strengere og strengere. Det viktige for oss er å ha samarbeidspartnere som følger med i timen når hurtigbåtene våre trenger tekniske oppgraderinger, sier Søndenå.

Grønnere fremdrift

Selskapet som ble valgt av Norled til oppgraderingen av hurtigbåtene Fjordsol og Fjordglimt, er Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek). Før navneskiftet var Fjordglimt kjent blant passasjerene på Vestlandet som Tiderose.

Les mer: Grønt lys for syntetisk diesel

Bosteks leveranse består av MTU 8V 2000-motorer med en effekt på 720 kW hver. MTU 2000- og 4000-serien er sertifisert for syntetisk diesel, noe som reduserer CO2-utslippene med opptil 80 prosent.

Motorene vil også bli levert med katalysator (SCR), som reduserer NOx-utslippene med opptil 90 prosent. Dette vil bidra til at hurtigbåtene etter oppgraderingen med god margin vil oppfylle markedets strenge IMO Tier III-utslippskrav.

"Norske myndigheter har identifisert fornybart drivstoff og blant annet syntetisk diesel som ett av flere alternativer for å redusere klimagassutslippene, sier Roy Storeng, senior salgssjef hos Bostek i Bergen. Han utdyper:

"Den siste generasjonen fornybart drivstoff har omtrent de samme egenskapene som diesel i henhold til EN590-standarden. I tillegg er dette drivstoffet bærekraftig.

En rekke utfordringer

Bostek har lenge satset på grønne løsninger for hurtigbåtmarkedet, blant annet gjennom oppkjøpet av Inpower i Molde.

Les mer: Bostek satser på grønn fremdrift

Norled er avhengig av leverandører som Bostek for å møte fremtidens miljøkrav.

"Hurtigbåtmarkedet forventes å bli helt grønt i det grønne skiftet som pågår i Norge. Derfor er det viktig å samarbeide med innovative aktører som utvikler miljøvennlig teknologi for det norske markedet, sier Søndenå.

"Men er det umulig å erstatte diesel i dag?

"Ren batteridrift er i dag bare mulig på korte distanser. Hvis man velger ren batteridrift, fører det til redusert hastighet, blant annet på grunn av vektutfordringene. Ren batteridrift vil kreve endringer i rutestrukturen, sier Søndenå og legger til

"Et annet omdiskutert alternativ er hydrogenbasert fremdrift. Også denne løsningen vil kreve en veletablert infrastruktur på land. Men vi beveger oss hele tiden i riktig retning."

Bjorn Egil Sondenaa_Norled"Det vil ta mange år før fossilt drivstoff forsvinner helt fra markedet, men det finnes effektive miljøtiltak man kan iverksette allerede i dag"

Bjørn Egil Søndenå- regionsjef for hurtigbåter i Norled

Hybrid fremdrift

Norled vil få levert det første hurtigruteskipet med hybrid fremdrift i januar 2019. Hybridmotoren vil bli brukt mest ved avgang og ankomst.

"Innseiling og manøvrering i havnen krever ikke så mye motorkraft. Da går motoren mer eller mindre på tomgang. I hybriddrift kobles dieselmotoren ut, og den elektriske motoren tar over, forklarer Søndenå.

"Vi er svært fornøyde med ordreinngangen i hurtigbåtsegmentet. Vi satser også på prosjekter i det tyngre markedssegmentet, blant annet offshore vindservice og brønnbåter. Her kan vi tilby en rekke løsninger som oppfyller dagens og fremtidens miljøkrav, sier John Asle Marhaug, Marine Sales Manager i Bostek.

Godt samarbeid

For å sikre at miljøstrategien lykkes, satser Norled på langsiktige samarbeidspartnere.

"Vi har ekstremt gode relasjoner med alle motorleverandørene våre. Det som er bra med Bostek, er at de er enestående når det gjelder videreutvikling og kundetilpasning av motorene de får fra sine leverandører. Dette sikrer forutsigbarhet i driften vår."

Norled setter pris på at Bostek fortsetter oppfølgingen også etter at en enkelt leveranse er fullført.

"Vi lever av å sikre god markedsservice i 10 til 15 år etter levering. Derfor er det ekstremt viktig for oss at alt fungerer som det skal, særlig med tanke på at vi

spesielt med tanke på at vi er underlagt strenge krav til regularitet i kontraktene våre, sier Søndenå og avslutter

"Bostek tar alle miljøutfordringer på alvor. Vi snakker ofte med dem om forbedringer, systemtilpasninger og innovasjoner. De har blitt en utmerket samarbeidspartner for oss i Norled."

RELATERTE INNLEGG

Tuesday, 30 January 20183 min read

Siem Offshore med fremdriftsløsninger fra BOS Power

Siem Aimery og Siem Moxie er fullt opptatt med å legge kabler i Nordsjøen. Bos Power har levert pålitelige løsninger til ...
Start å lese
Tuesday, 29 April 20252 min read

Hold deg informert og ligg i forkant med BOS Powers nye LinkedIn-sider

Får du mest mulig ut av tiden du bruker på LinkedIn? Anser du det som produktiv research eller tankeløs scrolling?
Start å lese
Tuesday, 14 August 2018< 1 min read

Bostek valgt til å repower Tidelyn

Bostek har signert kontrakt for repower av Tidelyn.Utskiftingen vil finne sted ved Oma Slipp og Mek. Verksted ligger på Stord.
Start å lese