Ny kontrakt for levering av elektrisk fremdriftsløsning til Bertel O. Steen Power Solutions
Den helelektriske passasjerbåten er designet og utviklet av Atle Ellefsen som DNV GLs bidrag til spleiselaget for å realisere prosjektet, og blir en av verdens minste passasjerferger i kompositt, ifølge KODE. Den nye båten skal bygges av Easy Form og Måløy Verft i Sogn og Fjordane. Ole Bull har en kapasitet på 49 passasjerer og et mannskap på en til to personer. Båten skal frakte passasjerer til og fra Ole Bull-museet på Lysøen.
Dette er Bertel O. Steen Power Solutions' andre kontrakt for energisystemet til elektriske fremdriftsfartøy. Kontrakten omfatter batteripakke, ladesystem, permanentmagnetiske elektromotorer, tavler og energistyringssystem utviklet av Bertel O. Steen Power Solutions.
Fremdriftsløsning godt egnet for mindre og vektsensitive fartøyer
Denne kontrakten viser at Bertel O. Steen Power Solutions har løsninger som er spesielt godt egnet for mindre og vektsensitive fartøyer. Vi har satset mye på utvikling av elektriske fremdriftsløsninger de siste årene, blant annet gjennom oppkjøpet av Inpower i Molde, som nå er en integrert del av Bertel O. Steen Power Solutions. Vi ansetter for tiden flere ingeniører i Molde, der vi har vårt kompetansesenter med testlab og spesialister på kraftsystemer for den marine industrien.
Energieffektivt system
Vi er glade for at KODE valgte elektrisk fremdrift til MF Ole Bull og at Bertel O. Steen Power Solution får muligheten til å levere et effektivt energisystem som er spesielt godt egnet for en slik båt. Vi har jobbet tett sammen med verftet gjennom designprosessen for å finne de beste løsningene for en slik båt,
sier Eirik Nesse, direktør for forretningsutvikling i Bertel O. Steen Power Solutions.