Skip to content
Rygerprinsessen oppgraderes med SCR-etterbehandlingssystemer.
torsdag, 19 mars 20202 min read

Miljøvennlig fremdrift for Rygerprinsessen

Det norske selskapet Rødne Fjord Cruise AS har oppgradert hurtigbåten "Rygerprinsessen" med SCR-etterbehandlingssystem. SCR-systemet er en miljøvennlig teknologi som reduserer NOx-utslippene med opptil 80 % og bidrar til en betydelig reduksjon av skadelige utslipp.

Norsk innenriks skipstrafikk står for 34 % av alle NOx-utslipp i Norge. Reduksjon av passasjerskipenes miljøavtrykk er et viktig tiltak for å bedre omdømmet til en viktig transporttjeneste i samfunnet vårt. Offentlige hurtigbåter utfører kritiske infrastrukturtjenester i mange lokalsamfunn i våre kyst- og fjordregioner.

SCR-systemene ble levert av Bertel O. Steen Power Solutions Norway AS i Bergen i forbindelse med installasjonen av to nye motorer av typen mtu 8V2000M72 med en effekt på 720 kW hver. Motorene, sammen med SCR-systemene fra STT Emtec AB, reduserer utslippene i henhold til IMO Tier III-standarden for maritime utslipp. IMO Tier III-utslippsstandarden vil tre i kraft i Nordsjøen og Østersjøen ECA (Emission Control Area) fra januar 2021, men vil kun gjelde for nybygg med kjøllegging etter januar 2021.

Ettermonteringsløsninger, der SCR-systemer installeres i eksisterende fartøy, ofte kombinert med repowering av fartøyet, gir derfor en utmerket mulighet til å redusere utslippene fra denne sektoren raskere enn bare ved fornyelse av flåten. Nordsjøens ECA strekker seg dessuten bare opp til 62°N, slik at fartøy som er bygget for drift nord for denne linjen, ikke er bundet til å oppfylle de regulatoriske utslippskravene. Implementering gjennom operatørinitiativ er derfor et viktig bidrag i arbeidet med å redusere utslippene fra marin sektor.

Ragnhild Opsahl Teigen"Vi ønsker å drive virksomheten vår med bærekraftig teknologi i sightseeing- og turistsegmentet. Vi kan ikke tillate oss å være en miljømessig sinke, og er derfor godt fornøyd med de installerte SCR-systemene sammen med de nye motorene fra BOS Power " - sier Ragnhild Opsahl Steigen, teknisk sjef i Rødne Fjord Cruise.

Motorleverandøren valgte STT Emtec SCRmarine på bakgrunn av krav til plass, driftssikkerhet og dokumentert utslippsreduksjon.

John Asle Marhaug hos Bertel O. Steen Power Solutions Norway AS sier at - "STT Emtec SCR er den beste marine løsningen på utfordringene med trange maskinrom og plass til komponenter og utstyr. SCR-systemet fra STT Emtec tilfredsstiller kravene til installasjon og lav vekt.

Systemet er en modulbasert løsning som er enkel å montere i skroget, og som også kan installeres både horisontalt og vertikalt på eksoslinjen. SCRmarine-systemer fra STT Emtec benytter trykkluftassistert tilførsel av urea for å oppnå høy oppløsning av ammoniakken, noe som sikrer maksimal effekt i katalysatorene. Katalysatorene styres og overvåkes av et egenutviklet ECU-system, som i sin tur leverer loggdata til operatøren.

Ettermontering av et SCR-efterbehandlingssystem kan også gi økonomiske fordeler for operatøren. Det norske NOx-fondet tilbyr økonomisk støtte som beregnes ut fra hvor mye NOx-utslippene reduseres i driften. Kontakt BOS Power for å diskutere muligheter og eventuell hjelp til å søke om økonomiske insentiver.

RELATERTE INNLEGG