Skip to content
Energimiksen har endret seg fra å være dominert av tradisjonell vannkraft til å bestå av en rekke ulike teknologier.
tirsdag, 1 mars 20223 min read

Nye energiløsninger

Med elektrifiseringen av samfunnet har energiforbruket vårt endret seg. Når alle ønsker å lade batteriet i en elbil på ti minutter, byr det på store utfordringer for både energiprodusenter og distributører.

Bertel O. Steen Power Solutions arbeider derfor med å levere løsninger som bidrar til å stabilisere dagens strømnett og finne løsninger som sikrer energileveransene i et elektrifisert samfunn.

Eirik Nesse, Director Marine Propulsion at BOS PowerElektrifiseringen av ulike sektorer for å redusere utslippene medfører nye utfordringer når det gjelder strømnettet.

Ladestasjoner for veitransport fører for eksempel til store variasjoner i effektbehovet i strømnettet, og man kan få høye effektbehov i områder som tradisjonelt ikke har hatt et sterkt strømnett. Utbygging av svake kraftoverføringsnett medfører store utgifter for distribusjonsselskapene - Eirik Nesse, Director Marine Propulsion i BOS Power

Batterianlegg på Senja

BOS Power er nå i ferd med å overlevere et nytt batterilager (BESS) på Senja til Arva Kraft, som skal brukes til å forsterke distribusjonsnettet til de små øyene.

Vi har levert Norges største landbaserte batteri, som kan håndtere disse kraftsvingningene. Batteriet vil levere lagret energi når effektbehovet er høyt, og lades opp igjen når effektbehovet er lavere.

Dette er et eksempel på en ny type løsning som gjør strømnettet mer effektivt og jevner ut forbruket gjennom døgnet. Og det finnes mange steder som Senja der strømnettet ikke er dimensjonert for det moderne samfunnets strømbehov, og der det vil bli dyrt å bygge ut disse nettverkene.

En endret energimiks

mixed-energyI Sverige, Danmark og Finland bygges det flere nye vindkraftanlegg, både på land og til havs.

Problemet med en høyere andel energi fra vindkraft er at når vinden blåser, har alle energi å selge, og strømprisen er lav. Men når det blåser lite, er det ingen som har energi å selge, og dermed blir prisen høy. Dette skaper helt nye utfordringer for energisektoren, sier Nesse.

I fremtiden har BOS Power planer om å utvikle anlegg for hydrogenproduksjon sammen med Rolls-Royce Power Systems. I disse anleggene vil den overskytende elektriske energien bli sendt til et elektrolysesystem, som omdanner energien til hydrogen som kan lagres og selges som energibærer (drivstoff) eller konverteres tilbake til elektrisk energi ved hjelp av brenselceller når strømbehovet er høyere enn produksjonen fra vindparken.

"Hydrogen er en relativt kostbar energibærer å produsere, men hvis vindkraftanlegg har null inntekter når det er vindstille, er det bedre å produsere hydrogen med overskuddsenergien, som da kan gi en alternativ inntekt for vindparkoperatøren.

Energimiksen i Skandinavia har endret seg fra å være dominert av tradisjonell vannkraft med et relativt stabilt og forutsigbart forbruk, til en rekke ulike teknologier og en blanding av vind-, vann- og solenergi som kilder. I dette bildet av en økende og varierende etterspørsel etter energi, som følge av elektrifiseringen av ulike bruksområder, kommer batterilagringsteknologier inn som en hjelp også for energileverandørene.

"BOS Power er i ferd med å utvikle dette markedet og disse energiløsningene, og vi synes det er veldig spennende", sier Nesse.

"Samtidig fortsetter vi å representere de tradisjonelle teknologiene for marine fremdriftssystemer og nødstrømsløsninger for kritisk infrastruktur og industrianlegg som skandinavisk distributør av mtu-løsninger fra Rolls-Royce Power Systems.

Ny teknologi gir mer forutsigbarhet

"Etter hvert som det utvikles flere uregulerbare fornybare energikilder, forventes det større prissvingninger på elektrisk energi. Vi må være forberedt på at energikostnadene kan bli høyere i fremtiden enn de historiske prisene vi har sett i Norden. De nye lagringsteknologiene vil imidlertid bidra til å redusere svingningene og gjøre den nordiske kraftsektoren mer forutsigbar, slik at vi ikke vil oppleve de ekstremt høye eller lave prisene vi har sett det siste året.

"Vi tar først sikte på å utvikle batterilagringssystemer både i kraftdistribusjonsnettene og ved produksjonsanleggene for fornybar energi, og deretter hydrogen og kanskje til og med produksjon av syntetisk drivstoff i fremtiden. Vi ønsker å drive disse nye teknologiene fremover i den nordiske energisektoren.

Stort potensial og rask utvikling

På Senja vil de nå starte pilotfasen i det strømførende strømnettet.

smart-senja-energypack"Arva Kraft skal nå gjennom en ettårig drifts- og prøveperiode for å lære hvordan batterilagringssystemet kan brukes mest mulig effektivt.

Energipakke for Arva Kraft

Vi tror dette har et stort potensial og kan hjelpe strømnettet med å dekke et krevende og varierende energibehov uten at det er behov for massive investeringer i infrastruktur. Utviklingen av ny teknologi skjer ganske raskt nå", avslutter Nesse.

RELATERTE INNLEGG