Skip to content
IMO Tier III-sertifiserte mtu-fremdriftssystemer
tirsdag, 2 februar 20214 min read

Oppfyller nye miljøkrav med mtu-motoren Series 2000

BOS Power har sertifisert MTU S2000 M72-serien for å oppfylle de nye og strengere IMO-utslippskravene som trådte i kraft fra januar 2021

- Motorserien S2000 M72 er nå IMO Tier III-sertifisert av DNV. Vi brukte en 10V 2000 M72 som testmotor da vi sertifiserte Series 2000 mot de nye utslippskravene, sier John Asle Marhaug, Senior Sales Manager Marine hos BOS Power. Han legger til:

- De strenge utslippskravene gjelder i ECA-områdene i Nordsjøen og Østersjøen, der IMO-standarden setter utslippsgrenser for NOx.

Grønn skipsfart

Et ECA-område (Emission Controlled Area) er definert i den internasjonale konvensjonen om forebygging av forurensning fra skip (MARPOL) vedlegg VI, og setter strengere krav til svovelutslipp og utslipp av nitrogenoksider (NOx) i definerte geografiske områder.

From January 2021 all new vessels operated in highlighted areas must comply with the strict IMO Tier III requirements.

I tillegg til den nordiske regionen med Den engelske kanal, Nordsjøen og Østersjøen, er ECA også definert for hele øst- og vestkysten av USA. Fra januar 2021 må alle nye fartøy som opererer i disse områdene, oppfylle de strenge IMO Tier III-kravene.

- Gjelder Nordsjøen ECA for hele norskekysten?

baltic-sea-and-north-sea-ecas- Nei. Kysten fra Midt-Norge (62°N) og nordover er ikke definert som et ECA-område, men de fleste fartøy som opererer i disse farvannene, vil trolig også oppfylle IMOs Tier III-krav. De fleste operatører i offshoreindustrien krever for eksempel at gjeldende IMO-standard skal følges før kontrakter tildeles, sier Marhaug.

Fremdriftsløsninger for hele kysten

De nye miljøkravene gir en NOx-reduksjon på rundt 75 prosent fra de tidligere kravene. Dette er en drastisk reduksjon som både små og store rederier må forholde seg til.

- Vi kan fungere som en partner og rådgiver for rederiene, ettersom vi har lang erfaring og kunnskap om elektrifisering av fartøy, bruk av katalysatorløsninger for utslippsreduksjon og hybridløsninger for hurtigbåter, ferger og servicefartøy.

Med det nye sertifiserte systemet kan vi umiddelbart gå i gang med å oppgradere eksisterende fremdriftssystemer i fartøy, og levere løsninger til nybygg, sier Marhaug og fortsetter:

- Vi ønsker å være en partner og rådgiver for fartøyoperatører når det gjelder utslippskrav. Teamet vårt, som består av prosjektledere, ingeniører og teknikere, skreddersyr løsninger for hvert enkelt fartøy. Vi bygger også livslange relasjoner med kundene våre, og sørger for oppfølging og service underveis, basert på vår omfattende tilstedeværelse av serviceteknikere over hele Norden.

Tekniske detaljer for BOS Power IMO Tier III-løsninger

- Skreddersyr dere løsninger?

- Ja, vi skreddersyr løsninger for hvert enkelt fartøy. Ettersom vekt og plass ofte er en utfordring, tilpasser vi den beste plasseringen av etterbehandlingssystemet slik at det gir maksimal plassutnyttelse og tar hensyn til eventuelle vektbegrensninger.

Den sertifiserte motoren og etterbehandlingssystemet er lett, kompakt og egner seg godt for små maskinrom.

- Motoren som ble brukt i IMO-testen, er mye brukt i høyhastighetsfartøyer og servicefartøyer for havvind. Det finnes få andre systemer på markedet i dag som kan matche BOS Power S2000 IMO Tier III-løsningene når det gjelder forholdet mellom effekt og vekt.

Oppgradering til lavere utslipp

BOS Power har allerede oppgradert eldre fartøy med nye og miljøvennlige motorer med stor suksess. Dette har blitt gjort for rederier og operatører som ønsker å være i forkant av nye krav som innføres fra januar 2021, og som ønsker å forbedre sin miljøprofil. Fartøy som opererer langs kysten i dag oppfyller ikke de nye miljøkravene, selv om dette i prinsippet kun gjelder nye fartøy.

- Kan dere oppgradere eksisterende fremdriftssystemer for å oppfylle de nye utslippskravene?

Ja, det kan man.Vi tilbyr oppgradering av eksisterende mtu-motorinstallasjonerved å installere et etterbehandlingssystem som tilfredsstiller de nye kravene, en løsning vi er alene om å tilby på det nordiske markedet, sier Marhaug og legger til:

- Vi har god kunnskap om tilgjengelig teknologi, og vi ønsker å være både en sparringspartner og rådgiver for kundene våre.

engine-og-scrDet var BOS Powers ingeniører og teknikere som klarte å få mtu-motoren godkjent på rekordtid.

- Vi tok utfordringen og startet omfattende engineering og testing midt under koronapandemien, sier Ingleif Iversen, Engineering & Project Director i BOS Power.

- Vi brukte testanlegget hos Ricardo i Storbritannia for å få dette til. Kort fortalt tilpasset vi et etterbehandlingssystem til testmotoren. Kravet er at motoren og etterbehandlingssystemet kjøres sammen under testen og testes som et system. Motorsystemet ble til slutt sertifisert av DNV GL, som også overvåket testen online.

Fjernovervåket

Remote testing of IMO Tier III certified propulsion engineTesten var svært grundig og utfordrende. Det ble stilt strenge krav til temperatur, luftfuktighet, motorovervåking og måling av eksosutslipp.

- På grunn av koronapandemien fikk vi ikke adgang til Ricardos laboratorium. Testen måtte derfor fjernovervåkes fra Bergen, sier Iversen og legger til

- Vi er veldig stolte av å ta på oss denne utfordringen og gjennomføre den midt i den norske nedstengningssituasjonen. Vi har en ingeniøravdeling som både er fremoverlent og i stand til å snu seg raskt rundt for å finne de løsningene markedet krever.

Ledende innen den grønne transformasjonen

BOS Power er mer enn en motorleverandør. I tillegg til en ledende motorportefølje utvikler og leverer selskapet effektive energiløsninger med hybride og elektriske fremdriftssystemer, samt tilbyr livslang support i hele Norden med lokale kontorer i alle de nordiske landene.

- Dere investerer også tungt i løsninger for den grønne transformasjonen?

- BOS Power har i mange år fokusert på grønn transformasjon i den maritime sektoren, og det er naturlig at vi streber etter å være i forkant av nye miljøkrav. Dette er også det kundene våre trenger og forventer av oss, sier Marhaug og avslutter:

- Oppetiden til fremdriftssystemene er forretningskritisk for profesjonelle brukere, der et effektivt og responsivt servicetilbud er nøkkelen til å sikre driften. Rask tilgang til reservedeler og serviceteknikere, omfattende verkstedkapasitet for planlagt vedlikehold og effektive value care-avtaler tilbys fra BOS Power i alle de nordiske landene.

RELATERTE INNLEGG