Skip to content
Jørn Ove Hellentirsdag, 20 februar 20244 min read

Forståelse av kravene til hybrid/elektrisk HSC-service

Den maritime næringen er vitne til et paradigmeskifte med innføringen av hybride og elektriske fremdriftssystemer for hurtigbåter (HSC) og Crew Transfer Vessels (CTV).

Samtidig som fartøyene tar i bruk disse nye og grønnere teknologiene, står bransjen overfor utfordringer når det gjelder å forstå og oppfylle kravene til service og livssyklusstøtte (LCS) for disse innovative fremdriftssystemene. La oss dykke ned i dette.

 

 

Utfordringer med ny teknologi

Integreringen av hybride og elektriske fremdriftssystemer innebærer en teknologisk kompleksitet som bransjen fortsatt er i ferd med å bli kjent med. Per i dag er det et kunnskapshull, og fagfolk innen maritim sektor sliter med å sette seg inn i disse systemenes finurligheter. Men det gjøres også store anstrengelser for å tette disse hullene og etablere standardisering innen både systemer og prosedyrer.

Mens tradisjonelle dieseldrevne fremdriftssystemer har vært normen i nesten hundre år, reiser overgangen til elektriske kraftkilder en rekke spørsmål, særlig når det gjelder vedlikeholdspraksis og standardisering.

Dette er elementer som tradisjonelt utvikles i samarbeid mellom produsenter og klasseselskaper, basert på erfaring og tekniske spesifikasjoner for systemer som er i drift. På grunn av nyvinningene innen marine hybride og elektriske systemer, og den raske innovasjonen av løsninger, må bransjen i stor grad starte helt fra bunnen av.

Les mer om dette: Hvordan fungerer hybrid/elektrisk fremdrift i høyhastighetsfartøy?

Forskjeller i vedlikehold

En merkbar forskjell mellom elektrisk og dieseldrevet fremdrift ligger i vedlikeholdskravene. Selv om et dieselsystem i seg selv er mye "enklere", har elektriske systemer generelt lavere vedlikeholdsbehov sammenlignet med sine dieselmotstykker.

Overgangen fra tradisjonelle dieselmotorer til elektrisk fremdrift medfører en reduksjon i hyppigheten og kompleksiteten i vedlikeholdsoppgavene, men metoder for diagnose og analyse av systemene er fortsatt under utvikling, først og fremst fordi elektriske fremdriftssystemer er relativt nye i den maritime sektoren.

Disse fremdriftssystemene er komplekse og krever en mer helhetlig tilnærming når man prøver å diagnostisere feil. De som utfører service eller reparasjoner, må i større grad enn tidligere kjenne til systemet som helhet, inkludert programvarekomponentene. Derfor er det viktig at leverandøren eller tjenesteleverandøren har et etablert servicenettverk, slik at behovet ditt kan imøtekommes i tide.

Se mer om dette: Hybrid fremdrift

Sammenligning av diesel- og elektrisk vedlikehold

Selv om dieselmotorer er mye enklere i drift, krever de ofte hyppigere og mer kompliserte vedlikeholdsprosedyrer. Elektriske fremdriftssystemer, som baserer seg på elektriske komponenter, gir derimot en mer strømlinjeformet tilnærming til vedlikehold, men mangler fortsatt både standardisering av systemer og forsyningskjeden/tilgjengeligheten av deler, i hvert fall i den skalaen vi finner for tradisjonelle systemer.

Les også: Ny kontrakt med Norled

Viktige faktorer for vedlikehold av elektriske/hybride maskiner

Skiftet i kraftkilde, fra en mekanisk dieselmotor til elektrisk drift, fører også til endringer i selve innholdet i det nødvendige vedlikeholdet.

Det er avgjørende å forstå nyansene i et elektrisk fremdriftssystem. Faktorer som integrering av avansert batteriteknologi, den overordnede elektriske infrastrukturen og systemets interne kommunikasjon må alle vurderes nøye.

Dessuten bidrar den enkle utskiftingen av spesifikke komponenter i et elektrisk system til at vedlikeholdsrutinene blir annerledes enn for dieselmotorer. Mens det er mer fleksibelt å bytte ut en hovedkomponent i et forbrenningssystem, som et motorbytte, må man i et hybrid- eller helelektrisk system i en helt annen grad ta hensyn til "programvarekompatibilitet" i tillegg til maskinvarespesifikasjonene.

Den nevnte kompleksiteten og nyheten ved elektriske hybridsystemer er også en styrke, ikke bare en utfordring, når det gjelder å tilby omfattende servicetilbud. Dette omfatter et spekter av proaktive og reaktive tiltak som er utformet for å sikre at de maritime systemene fungerer kontinuerlig. De avanserte mulighetene for datainnsamling som elektriske/hybride fremdriftssystemer gir, gjør det mulig å forutse og dermed reagere raskt på problemer som oppstår. Dette er selvsagt en integrert del av en omfattende servicepakke, som vi vil se mer og mer av etter hvert som både maskinvare og programvare modnes.

Ved å identifisere potensielle problemer før de eskalerer, bidrar disse tjenestene til å redusere uplanlagt nedetid, noe som bidrar til et jevnt og uavbrutt driftsmiljø. Faktisk finnes det flere bruksområder for slike analyser som kan bidra til å optimalisere driften.

 

Relatert artikkel: Fremtidens fremdriftsteknologi: Slik holder du deg konkurransedyktig i 2030

 

Kunnskap og ekspertise som oppstår med skala

Selv om de fleste nasjoner ønsker seg hybride og elektriske systemer, og ikke minst er det en nødvendighet for å nå internasjonale og nasjonale klimamål, er dette fortsatt et marked i utvikling, og serviceprosedyrer og standardisering utvikles fortsatt for hvert fartøy som settes i drift. De som er tidlig ute med å ta i bruk elektriske systemer, bør ta hensyn til produsentens regionale ekspertise og servicetilbud, samtidig som de samarbeider tett med dem allerede på designstadiet for å sikre lokal tilgjengelighet av deler og infrastruktur.

 

Konklusjon

Når man ser nærmere på vedlikeholdskravene til hybride og elektriske HSC-er, ser man at det er flere spørsmål enn svar. Det er derfor en fordel å oppsøke leverandører som kjenner systemet som helhet, ikke bare design, montering eller enkeltkomponenter. På grunn av at teknologien er i stadig utvikling, kan det dessuten hende at noen vegrer seg helt for å bruke den.

Denne utviklingen krever en omfattende forståelse av de unike utfordringene som disse teknologiene medfører for ulike markeder og virksomheter. Dette understreker i sin tur behovet for at produsenten eller systemintegratoren forplikter seg til å tilby spesialiserte tjenester. Slik teknologien ser ut i dag, er dette den eneste måten å sikre sømløs drift og lang levetid for fartøyer som tar i bruk null-/lavutslippsløsninger.

 

RELATERTE INNLEGG