Skip to content
Utsikt over en tjeneste for automatisering av marin programvare kalt MOVe
Anders Christoffer Hopsdaltorsdag, 23 november 20234 min read

Hvordan digitalisering og skyteknologi kan optimalisere den marine driften din

De siste tiårene har vi sett en økende grad av digitalisering av viktige systemer på maritime fartøy. Dette har blitt ytterligere fremskyndet av innføringen av hybride eller elektriske kraft- og fremdriftsløsninger. Det finnes en enorm mengde innsiktsfull informasjon som kan hentes ut fra slike systemer. Det kan imidlertid være lettere sagt enn gjort å utnytte den på riktig måte.

Likevel kan dette være en gullgruve av informasjon. Dyp innsikt i fartøyets ytelse og drift kan ha store positive konsekvenser, som redusert drivstofforbruk og forebygging av kostbar nedetid.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan digitalisering av fartøyene dine, kombinert med fleksible programvareløsninger, kan øke effektiviteten og optimalisere driften.

 

 

Reduserer utslippene

La oss først se på optimalisering av drivstoff- og energiforbruket, sammen med utslippene dine. En gang i tiden var det kanskje tilstrekkelig å følge litt med på speedometeret og gjennomstrømningsmåleren, sammenligne de to og få en "god nok" indikasjon på hvor hardt du burde kjøre motorene for å oppnå ønsket hastighet.

I dag er regnestykket mye mer komplekst. Du finner et stort antall systemer og sensorer spredt over hele fartøyet, og alle produserer data som du kan bruke. Det er her du finner informasjonen du trenger for å optimalisere spesifikke operasjoner, spesifikke ruter, serviceplaner og kommunikasjon.

 

La oss se på noen av systemene som leverer disse dataene:

  • Motor/strøm
  • Automatisering og alarmsystem
  • Navigasjon
  • Propeller
  • Hotellstrøm og batterier
  • Temperaturer og vibrasjoner i hele fartøyet.
  • Værinformasjon, som vindretning/vindhastighet/temperaturer/trykk/bølger osv.
  • Driftspersonell (kaptein og mannskap)

En utfordring er at disse ulike kildene sjelden snakker samme språk eller kommuniserer med hverandre. Ulike dataprotokoller og proprietære dataløsninger kan hindre konsolidering av denne informasjonen. Dataene er ofte ustrukturerte, noe som betyr at de ikke er kontekstualisert med andre systemer. Målet er å samkjøre alle datasett og sette dem i sammenheng på én plattform.

Det er slik du høster verdien av data. Motorytelse og drivstofforbruk alene forteller bare en del av historien. Når de kombineres med andre variabler, som værforhold, motorbelastning, propellstigning og navigasjonsdata, vil det dukke opp metoder for å optimalisere alle aspekter av driften.

 

Slik fungerer det

Kort fortalt kobles alle rådatakildene til en mellomliggende IPC - EDGE-enhet. Dataene overføres til et skymiljø, der du kan opprette en ressursmodell for fartøyet. Skyen sørger for lagring og datakraft som trengs for å strukturere, justere og aggregere dataene dine.

  • Alle måleparametere fra et fartøy kan sammenlignes med andre fartøyer. Ruter kan sammenlignes med hverandre.
  • Informasjon fra tredjepartskilder kan legges til/tilpasses, for eksempel detaljerte vær- og tidevannssykluser.
  • Rapporter kan distribueres automatisk.

Gjennom åpne og sikre API-er (Application Programming Interfaces) kan resultatene dine videresendes til andre systemer. De kan mates tilbake til skipet og aktivt gi råd om driften. Du kan også kjøre det gjennom dine egne eller partneres dataanalyseplattformer for mer spesialiserte analyser.

 

Nye muligheter

Du begynner kanskje å se potensialet i hvordan disse dataene kan brukes til optimalisering. Jo mer data som samles inn, desto mer detaljert blir rapportene dine.

La oss se nærmere på noen av bruksområdene som dukker opp med en slik ressurs:

 

Kraften i visualisering

Når du får dataene visualisert, ser du hvordan ting overlapper og korrelerer. Du får umiddelbare resultater, og du oppdager raskt avvik og mønstre i en operasjon. Du ser kanskje at drivstofforbruket er høyere eller lavere med et bestemt mannskap eller en bestemt kaptein, selv om fartøyet og ruten er den samme. Eller at en etablert rute bruker mer energi under visse vind- og værforhold, noe som kan tyde på at det finnes et bedre alternativ.

 

Videre analyse

Nå som du har verktøyene og dataene til rådighet, kan du begynne å se trender over tid. Dette kan forbedre effektiviteten, redusere nedetid og gi deg en bedre forståelse av driften generelt. Med tiden vil du finne ut hvilke fartøyskonfigurasjoner som er optimale under spesifikke forhold.

Enkelte områder av ruten kan avsløre hvor det bør gjøres justeringer, for eksempel en bestemt stigning på propellen, kombinert med en bestemt effekt fra kraftsystemet basert på navigasjonsdata. Det er mye å hente i detaljerte justeringer.

 

Service til rett tid

Når alle skipets systemer er samlet på ett sted, kan du begynne å se fartøyets servicebehov helt ned på komponentnivå. Driftsprofil, skipsspesifikke systemer og regionale forhold spiller alle en rolle for når en komponent eller et system krever service. Selv innenfor samme fartøysklasse og -design er det forskjeller avhengig av belastningen det utsettes for. Når du vet dette, kan du bedre planlegge nedetid og servicesykluser og maksimere oppetiden uten ekstra risiko.

Denne informasjonen i en skyløsning kan også redusere behovet for koordinering mellom skipsoperatøren, produsenten eller tjenesteleverandøren og fartøyets mannskap. For å redusere vedlikeholdskostnadene er god kommunikasjon og oppfølging nøkkelen. Mye av dette kan nå automatiseres.

 

Simulering og oppetidsgaranti

Med tid og nok data kan komplekse simuleringer kjøres. Dette kan brukes til å lage mer nøyaktige prognoser for produksjons- og driftskostnader. Dette legger også grunnlaget for at en produsent trygt kan gi mer omfattende oppetidsgarantier. Proaktive serviceanbefalinger og reparasjoner vil nå et helt nytt nivå, helt ned på komponentnivå. Med denne typen analyser tilgjengelig kan både du og produsenten føle dere trygge på at delene dere trenger, alltid er tilgjengelige, og at unødvendig service og reparasjoner hører fortiden til.

 

Konklusjon

Moderne skip har mange sensorer som produserer mye data om fartøyets ytelse. Det har imidlertid vært en utfordring å konsolidere alle disse dataene for mer omfattende analyser. Moderne vessel-to-cloud-løsninger gjør dette mulig, og ledende operatører og systemintegratorer omfavner teknologien.

Digitalisering og programvareløsninger i maritim sektor er i vekst, og vi må ta i bruk de tilgjengelige verktøyene for å utnytte informasjonen som fartøyet ditt kan gi oss. På kort sikt kan det redusere utslippene og øke effektiviteten til fartøyet ditt. På lang sikt kan det ha en stor positiv innvirkning på hele driften ved hjelp av en digital driftsmodell for hele flåten.

 

avatar

Anders Christoffer Hopsdal

Corporate Development & Digital Solutions

+47 90 89 62 62

RELATERTE INNLEGG