Har oppdraget ditt blitt forsinket på grunn av et for optimistisk syn på teknologien? Har forsinkelser i de innledende forhandlingene om finansiering og kontrakter forplantet seg til senere stadier av byggingen og leveringen av fartøyet?
Anskaffelse av et nytt hurtiggående fartøy eller arbeidsfartøy er en kostbar og kompleks prosess som involverer mange ulike aktører og faktorer. Når man tar i bruk ny teknologi, kommer det også nye og ukjente faktorer på bordet, men det finnes alltid måter å redusere denne risikoen på.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på tre måter å redusere risikoen på og få best mulig avkastning på investeringen når du går til anskaffelse av et fartøy med ny lav-/nullutslippsteknologi.
Vanlige risikofaktorer
Som du vet, er selve innkjøpsprosessen en kompleks prosess. Mange ulike aktører fra forskjellige felt må komme sammen.
- Finansiering
- Design og spesifikasjoner
- Komponentprodusenter og leverandører
- Klassifiseringsselskaper
- Driftskontrakter
Dette er nøkkelelementer som påvirker hverandre i ulik grad. De må alle stemme overens før du får fartøyet ditt, og selv små forsinkelser på en del av dem kan føre til alvorlige forsinkelser i prosjektet. Utgiftene er betydelige for fartøyer i kommersiell drift, og midler kan måtte bevilges fra flere parter.
Fartøyets miljøprofil og implementeringen av hybrid, elektrisk eller annen alternativ drivstoffteknologi må bestemmes tidlig. For eksempel krever de tilgjengelige løsningene for hybrid og elektrisk drift høyere CAPEX, og forsyningskjedene er annerledes enn det du kanskje kjenner fra konvensjonelle dieseldrevne fartøy. Infrastrukturbehovene, som batteriladeløsninger, kan heller ikke tas for gitt.
Kort sagt: Med ny teknologi oppstår det også nye friksjonspunkter. Dette kan føre til risiko hvis det ikke utnyttes riktig, men det finnes måter å utnytte det på.
Les mer: Hvordan fungerer hybrid/elektrisk fremdrift i høyhastighetsfartøy (HSV)?
Hvordan minimere risikoen?
Realistiske forventninger til teknologiens muligheter
Det er viktig å kjenne til både sterke og svake sider ved teknologivalget ditt. Dette kan omfatte potensielle alternativer eller muligheter for driftsprofil og budsjett. Kanskje er en helelektrisk løsning ikke optimal eller mulig for den planlagte regionen eller ruten, og du bør heller se på andre lav- eller nullutslippsdrivstoff, som biogass og annet e-fuel. Å ha realistiske forventninger allerede i planleggingsfasen kan spare både tid og penger.
Vi ønsker alle en grønnere og mer effektiv bruk av ressursene våre, men du må alltid huske på at status quo, og den tradisjonelle måten å tilnærme seg både anskaffelse og drift av kommersielle fartøy på, ble etablert uten dagens miljøhensyn. Dette krever en justering av både hensyn og forventninger. Men siden utslipp ikke har vært prioritert i særlig grad tidligere, er det et utrolig stort potensial for raske og betydelige forbedringer og resultater. I tillegg til miljøfordelene bør man ikke undervurdere effekten på driftskostnadene.
Les også om dette: Seastreak "Wall Street" High Speed Vessel og hvordan de reduserte driftskostnadene og CO2-utslippene
Reduser antall parter
Når det gjelder lav-/nullutslippsløsninger, har vi ennå ikke de samme produksjonsvolumene og lagerbeholdningen av komponenter som man kan finne på dieselmarkedet. Delene er heller ikke utskiftbare på samme måte, noe som krever mer spesialisert maskinvare- og programvareekspertise ved service.
Ved å samle alt som har med levering og service å gjøre hos én part, forenkles prosessen internt og utad dersom det skulle oppstå behov for det. Tenk om du måtte kontakte produsentene av de enkelte komponentene i bilen din når du skulle kjøpe eller utføre årlig service.
Enten du kjører en ny forbrennings-, hybrid- eller elbil, vil du bare at forhandleren skal ta seg av den. Med den rette leverandøren er det mulig, også i den maritime sektoren.
Les mer: Slik optimaliserer digitalisering og skyteknologi den maritime driften din
Jobb tett med leverandøren din
Det kan være fordelaktig med et tettere samarbeid med leverandøren din, helt fra et tidlig stadium. På grunn av dagens paradigme for leverandørkjeden og interoperabilitet mellom komponenter kan det å ha tett kommunikasjon med leverandøren allerede i designfasen gjøre veien fra idé til drift betydelig enklere.
Å være tidlig ute med å ta i bruk nye løsninger innebærer en viss iboende risiko, men ved å samarbeide med en partner som man har etablert tillit til, kan man snu risiko til belønning. Som operatør kan du føle deg trygg på at det bare er ett kontaktpunkt å forholde seg til hvis det skulle oppstå et behov.
Digitalisering er innebygd i ny teknologi i mye større grad enn det har vært historisk. Dette er en klar fordel som kan bli oversett. Servicebehov og -intervaller kan automatiseres, noe som garanterer tilgjengelighet av deler, ekspertise og minimal nedetid. Datainnsamling fra fartøyets ulike systemer gjør det mulig å optimalisere ruter, drift og driftsprofil, noe som resulterer i en betydelig reduksjon av driftskostnadene.
Dette er en av de viktigste forskjellene mellom den "gamle og den nye" typen marinefartøy. Selv om CAPEX øker ved å ta i bruk ny teknologi, forbedres driftsstabiliteten og kostnadene betraktelig.
Konklusjon
Det er ingen tvil om at det er forbundet med risiko å være tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi. Det finnes imidlertid måter å redusere og redusere denne risikoen på, slik at den blir til en gevinst.
Hybride, elektriske og alternative drivstoff (e-fuel) maritime fartøyer krever andre hensyn og har andre styrker og svakheter enn tradisjonelle dieselfartøyer. En informert tilnærming til teknologien og hvordan den brukes fra de tidlige designfasene, er det beste stedet å starte. Aspekter som drivstoff- og kraftinfrastruktur kan ofte tas for gitt. Leverandørene har inngående kunnskap om hvordan man gjør det riktig, og det bør du også ha helt fra starten av.
Det lønner seg alltid å samarbeide tett med en leverandør som kan tilby en totalløsning. Dette forenkler en allerede kompleks prosess. Å involvere leverandøren tidlig i designfasen tjener deg både på kort og lang sikt. På kort sikt har du realistiske mål som settes tidlig. På lang sikt har du en partner som forstår flåten din, servicebehovene og driften din.
For mange operasjoner ligger styrken til et dieselfartøy i lavere CAPEX i dag. Et elektrifisert/e-fuel-fartøy lønner seg i form av driftssikkerhet, driftskostnader og hvordan det beholder sin verdi i flere tiår fremover. Dette nye fokuset på driftskostnader kan være utfordrende for enkelte markeder, men er en viktig faktor for høyeffektive fartøy med lave utslipp. Markedet og måten vi driver virksomhet på, er fortsatt i ferd med å tilpasse seg disse nye løsningene, men det er bare voksesmerter på den uunngåelige veien mot en nullutslippsindustri.
