Skip to content
Electric Drive | Technologies | Marine | BOS Power Solutions
mandag, 10 februar 20203 min read

Renere bymiljø med grønne byferger

Sjøtrafikken står for en betydelig del av utslippene fra transportsektoren.

Det er mulig å redusere påvirkningen på luftkvaliteten og redusere utslippene av klimagasser i de europeiske vannveiene og byene ved hjelp av elektriske fremdriftsløsninger for passasjerferger og arbeidsbåter.

"Vi er glade for å se en utvikling der stadig flere av våre marinefartøyer går over til elektrisk fremdrift", sier Eirik Nesse - Director Marine Propulsion, Bertel O. Steen Power Solutions AS (BOS Power).

Det bergensbaserte selskapet, som har spesialisert seg på maritime kraftsystemer, har de siste årene satset stort på utvikling av hybride og elektriske fremdriftsløsninger for ferger og raske passasjerskip. Nå kan et annet segment innen passasjertrafikken dra nytte av løsningene som BOS Power tilbyr.

"Alle våre større byer i Europa har en miljøstrategi for reduksjon av lokale utslipp fra transportsektoren. Mens reduksjon av utslipp fra cruiseskip og store skip krever betydelige investeringer i landstrøm, har vi nå en løsning klar for de mindre passasjerskipene og arbeidsbåtene som trafikkerer farvannene våre," sier Nesse, og forklarer:

Eirik Nesse, Director Marine Propulsion at BOS Power"Fellesnevneren for disse fartøyene er at de typisk opererer på korte ruter med relativt lave hastigheter. Det betyr at de ikke trenger store batteripakker til de elektriske fremdriftssystemene, og den nødvendige ladeeffekten er overkommelig uten store investeringer i landstrømsinfrastruktur.

Eirik Nesse, direktør for marin fremdrift i BOS Power

Har dere hyllevare for denne typen fartøy?

"Ja, det har vi. Teknologien er testet og utprøvd på flere fartøy i kommersiell drift. Dessuten kan løsningene våre skaleres slik at de passer til ulike fartøystyper.

Massiv etterspørsel

Små passasjerfartøyer trafikkerer en rekke byer og tettsteder langs kysten og på de indre vannveiene i Norden.

Det ser ut til å være et stort marked for de løsningene dere tilbyr?

Ja, det er det. Vi er en partner og rådgiver for slike fartøyoperatører. Teamet vårt, som består av prosjektledere, ingeniører og teknikere, skreddersyr løsninger for hvert enkelt fartøy. Vi bygger også livslange relasjoner med kundene våre, og sørger for oppfølging og service underveis, basert på vår omfattende tilstedeværelse av serviceteknikere over hele Norden."

Nesse tror på en betydelig vekst innen grønne løsninger i maritim sektor.

"Etterspørselen etter hybride og elektriske løsninger for ferger og passasjerskip øker år for år. Det er fortsatt en del tekniske utfordringer som må overvinnes, men det er svært tilfredsstillende å være en aktiv partner i den grønne transformasjonen i vår bransje. Den maritime sektoren har tradisjonelt vært avhengig av fremdriftssystemer basert på fossilt drivstoff, men det skjer nå en endring i retning av hybride fremdriftssystemer og nullutslippsløsninger. Batteridrevne løsninger der energien til fremdrift lagres i batterier, er særlig etterspurt for effektivt å redusere utslippene av klimagasser.

Electric-Propulsion

Batterielektrisk fremdriftssystem - eksempel på systemkonfigurasjon

Nullutslippsferger i komposittmaterialer

BOS Power har deltatt i utviklingen av verdens første helelektriske bilferge bygget i kompositt GRP-materiale, godkjent for transport av farlig gods.

"Vi leverte det elektriske fremdriftssystemet til Barmen-fergen. Prosjektet var et samarbeidsprosjekt med det innovative miljøet rundt Easy Form og Måløy verft i Sogn og Fjordane.

Electric Drive | Technologies | Marine | BOS Power Solutions

BOS Power har også gjentatt suksessen med sine partnere i Måløy. Den helelektriske passasjerbåten "Ole Bull" frakter passasjerer til komponisten Ole Bulls museum på Lysøen i Os. Båten ga passasjerene en ny opplevelse med en svært stillegående overfart og ingen utslipp av klimagasser.

Vi leverte en skreddersydd løsning "fra bro til propell" til dette prosjektet, inkludert batteripakker, ladesystem, elektriske motorer, tavler og energistyringssystem for båten, avslutter Nesse.

BOS Power har betydelig kompetanse innen utvikling og levering av hybrid- og nullutslippssystemer, med en egen utviklingsavdeling og et eget laboratorium som er dedikert til utvikling av nullutslippssystemer. Selskapet leverer komplette nøkkelferdige systemer, inkludert kraft- og kontrollsystemer, for integrerte løsninger i fartøy og andre installasjoner, ferdig testet og sertifisert.

I tillegg til å utvikle hybrid- og nullutslippsløsninger er BOS Power nordisk distributør for det velkjente motormerket mtu fra Rolls-Royce Power Systems.

RELATERTE INNLEGG